Koti Artikkelit Homoseksuaalisuus antiikin Kreikassa – faktaa ja myyttejä

Homoseksuaalisuus antiikin Kreikassa – faktaa ja myyttejä

24

Kansainvälinen homolobby on ristinyt kesäkuunPride-kuukaudeksi“, jolloin kansalaisia aivopestään ajattelemaan, että avoin homoseksuaalisuus olisi historiallinen osalänsimaalaista kulttuuria“. Julkaisemme uudelleen alun perin 2012 julkaistun artikkelin, joka valottaa ilmiön todellisia taustoja.

Kun homoseksuaalisuuden lobbaajat tarttuvat keskusteluun siitä, mikä on luonnollista, viittaavat he usein antiikin Kreikkaan ja sen väitettyyn vapaamieliseen ajattelumalliin homoseksuaalisuudesta. Mitä mieltä ovat sitten kreikkalaiset itse tästä ja mitä sanovat historialliset lähteet aiheesta?

Seuraava artikkeli on kreikkalaiselta kirjailijalta, joka on ottanut yhteyttä Nationellt Motstånd -lehden toimitukseen saadakseen julkaistuksi artikkelin, joka käsittelee antiikin Kreikan näkemystä homoseksuaalisuudesta. Artikkelia ja sen historiallisia tiivistelmiä ei tule tulkita siten, että haluaisimme “yllyttää” homoseksuaalien vastustamiseen. Pikemminkin se tulee nähdä lisäyksenä keskusteluun siitä, miten homoseksuaalisuuden lobbaajat ja tuhoavat voimat tietoisesti väärentävät historiaa omia tarkoituksiaan varten. Päinvastoin, kuin mitä he väittävät, vaikuttaa antiikin Kreikassa vallinneen ajatus, että homoseksuaalisuus oli luonnotonta käyttäytymistä, jota ei palkittu, vaan ennemminkin päinvastoin.

Antiikin Kreikan väitetystä homoseksuaalisuudesta on käyty paljon keskusteluja. Useimmat ihmiset eivät ole tutkineet asiaa perusteellisesti, ja he pitävät pseudohistorioitsijoiden spekulaatioita faktana. Mikäli heiltä tiedustellaan lähteitä, jää vastaus saamatta, sillä sellaisia ei ole olemassa. Totuus on, että antiikin Kreikan kaupunkivaltioissa vallitsivat hyvin ankarat lait homoseksuaalisuudesta. Tietysti homoseksuaaleja oli kaikissa kansoissa ja aikakausissa. Olennaisin kysymys on, miten valtio käsitteli asian ja kuinka yhteiskunta kohteli heitä.

Perustietoa

Sanoja homo/homoseksuaali/homoeroottinen jne. ei löydy mistään vanhoista kreikkalaisista kirjoituksista – ei historiallisista tai filosofisista. Sana kinaidos, jota käytettiin homoseksuaalisista antiikin Kreikassa, oli hyvin loukkaava; sillä oli merkitykset ‘se, joka tuottaa häpeää’, ‘häpeän aiheuttaja’ tai ‘hän, joka aiheuttaa Aidon kirouksen’. Aido oli jumalatar, joka rankaisi niitä, jotka ylittivät moraaliset rajat. Aido oli koston jumalattaren Nemesiksen seuralainen.

Ateenan homoseksuaalisuus

Ote ateenalaisesta laista:

“Mikäli ateenalainen harrastaa sukupuoliyhdyntää saman sukupuolen edustajan kanssa (etairese), ei hänellä tule olemaan oikeutta/lupaa:

1. tulla yhdeksi yhdeksästä hallitsijasta
2. ottaa papin asemaa
3. ottaa valtion puhemiehen asemaa
4. olla mitään virkaa ylipäätänsä, kotona tai ulkomailla; hänen ei tule olla lähettiläs
5. osallistua keskusteluihin eikä olla läsnä yleisissä uhriseremonioissa
6. astua sisään sellaiseen paikkaan, joka on puhdistettu seurakunnalle. Mikäli henkilö, joka on tuomittu laittomista seksuaalisista toimista, rikkoo näitä kieltoja, tullaan hänelle langettamaan kuolemantuomio.”

Lähde: Aiskhines: Kata Timarchou, 21

Homoseksuaalisuudesta: “…heillä ei myöskään ole oikeutta puhua tuomioistuimen edessä tai oikeutta tuoda tapausta tuomioistuimen käsiteltäväksi.” Lähde: Demosthenes: Kata Androtionos, par. 30

“Mies ei kosketa toista miestä sellaisella tarkoituksella, sillä se on luonnotonta… Kun mies yhtyy naisen kanssa ja hankkii lapsia, on siinä koettava nautinto luonnonmukainen (kata physin), mutta luontoa vastaan (para physin) on, jos mies on miehen tai nainen naisen kanssa, ja he, jotka syyllistyvät sellaiseen vääryyteen, toimivat halujensa orjuuttamina.” Lähde: Platon: Laws

Ateenalaisen lain mukaan tulee homoseksuaalisuudesta tuomittu henkilö menettämään kansalaisoikeutensa, minkä lisäksi hänestä tulee alemman luokan kansalainen (metikoi). Lisäksi hän menettää oikeutensa äänestää ja vierailla julkisilla paikoilla, kuten temppeleissä, fyysisen harjoittelun keskuksissa ja foorumeissa.

Homoseksuaalisuudesta Spartassa

Spartassa vallitsivat niin ikään hyvin ankarat lait homoseksuaalisuudesta. Ksenofon kirjoittaa kirjassaan seuraavasti spartalaisesta valtiosta ja sen laeista: “Tavat, jotka Lykurgos aloitti, olivat kaikki tätä vastaan. Mikäli joku ihaili jonkin pojan luonnetta ja koetti saada hänestä ystävän viettääkseen hänen kanssaan aikaa, hyväksyi hän tämän, uskoessaan tämäntapaisen koulutuksen tuomaan oppiin. Mikäli kuitenkin selvisi, että ihailu kohdistui pojan ulkoiseen kauneuteen, tuomitsi hän tällaisen iljetyksen ja poisti heiltä mahdollisuuden olla yhdessä, samalla tavalla kuin vanhemmat pidättäytyvät seksuaalisesta kanssakäymisestä lastensa, veljiensä tai siskojensa kanssa.” Lähde: Ksenofon: Constitutions of the Lacedaimonians

Homoseksuaalisuus ja Aleksanteri Suuri

Kuinka moni on kuullut, että Aleksanteri Suuri olisi ollut homoseksuaali? Arvelisin, että moni. Etenkin Hollywoodin tekemän “Alexander”-elokuvan jälkeen moni uskoo tämän olevan historiallinen tosiasia. Näin huolimatta siitä, että ohjaaja itse, juutalainen Oliver Stone, totesi elokuvan jälkeen, että tieto Aleksanterin homoseksuaalisuudesta oli virheellinen ja että hän oli saanut väärää tietoa.

Yksikään suurista historioitsijoista (Plutarkhos, Arrian, Herodotos ja Diodoros Sisilialainen), jotka kirjoittivat Aleksanterin elämästä, eivät mainitse mitään seksuaalisesta kanssakäymisestä miehen kanssa. Sen sijaan on olemassa Plutarkhosin kuvaama kohtaus, jossa Aleksanteri saapuu Aasiaan ja joku tarjoaa hänelle kahta nuorta poikaa. Näin “homoseksuaaliseksi” väitetty Aleksanteri vastaa:

“Laivaston komentaja Filoksenos kirjoitti eräässä kirjeessään Aleksanterille, että Ioniassa oli nuori poika, jonka kauneus olisi nähtävä. Komentaja tiedusteli, haluaisiko hän (Aleksanteri), että poika lähetettäisiin hänelle. Aleksanteri vastasi tiukalla ja järkyttyneellä tavalla: ‘Sinä olet iljettävin ja petollisin kaikista miehistä; oletko joskus nähnyt minun sekaantuvan sellaiseen likaiseen (seksuaaliseen) toimeen, että koit tärkeäksi houkutella minua tuollaisella hedonistisella asialla?'” Lähde: Plutarkhos: The Luck and Virtue of Alexander

“Laivastonsa komentaja Filoksenos kirjoitti, että eräällä Tarentumin Theodoroksella oli kaksi nuorta, erittäin kaunista poikaa myytävänä. Komentaja tiedusteli, haluaisiko Aleksanteri ostaa nämä kaksi. Aleksanteri raivostui ja huudahti monta kertaa ystävilleen kysyen, minkälaisen häpeällisen puolen Filoksenos oli hänestä nähnyt, jotta hän saattoi käyttää aikaansa tekemällä hänelle tuollaisia häpeällisiä ehdotuksia.” Lähde: Plutarkhos: Parallel Lives – Alexander

Lopuksi todettakoon, että tässä oli vain muutama lukuisista todisteista väitetystä “homoseksuaalisuudesta” antiikin Kreikassa. Nämä kaikki pohjautuvat suoraan alkuperäisiin antiikin ajan lähteisiin. Seuraavan kerran, kun joku kertoo sinulle, kuinka suvaitsevaisia kreikkalaiset olivat homoseksuaaleja kohtaan, tiedustele lähteitä!

Useita kirjoja ja kirjoituksia, joihin artikkeli viittaa, ei ole tähän mennessä käännetty ruotsiksi tai suomeksi. Nämä kreikkalaiset alkuperäislainaukset löytyvät englannin kielellä alkuperäisartikkelista, jonka on kääntänyt valtuutettu historioitsija. Alkuperäinen artikkeli on luettavissa TÄÄLTÄ

Vieraileva kirjoittaja

Kreikka

Nordfront.se

24 KOMMENTIT

  1. Mielenkiintoinen kirjotus. Kiitos kirjoittajalle ja kääntäjälle tästä!

  2. Tutkimme kerran tuttavapiirini (n 300 hlöä) kanssa, mitä yhteistä tuntemillamme homoilla ja lesboilla oli. Löytyihän se yhteinen tekijä.
    Kaikki olivat todellakin isättöminä kasvaneita, joten sen miesmallin puute lienee merkittävä tekijä sukupuolivähemmistöjen syntymiseen!
    Nyt alkaakin tuntua, että normaali heterosuhteessa elävä on hyljitty ja väheksytty epänormaali vähemmistöläinen ja Tarja Halosen setalaiset ym. sateenkaarikansalaiset ovatkin niita “normaaleja”.
    Taitaapa Suomen kansalla olla sukupuutto edessä!

    • Ajatusketjua:

      1. Homot ja lesbot tilastollisesti rajun yliedustetusti isättömiä

      2. Homot ja lesbot mediateollisuuden ja virkavallan kahvassa tuottavat sitä mitä homot ja lesbot haluavat, lisää homoja ja lesboja.

      3. Miten? Demonisoimalla isät ja miehet yleensä, ja edistämällä “feminismiä” ja naisten yksilöllisyyttä, saadaan yhä useammat naiset “vihaamaan” miehiä ja valitsemaan sinkkuna olemisen.

      Tämä on se noidankehä jossa yhteiskuntamme nyt on. Luonnonlakien mukaisesti on maapallo kuitenkin viritetty lisääntymistä varten, ja kun tällainen syntymättömyys saa vallan, tapahtuu että “feministit” alkavatkin massiivisesti edistää muualta tulevien lisääntyjien massa-invaasiota, ja nämä muukalaiset lahtaavat sitten feministit, tai vähintäänkin asettaa heidät hellan ja nyrkin väliin.

  3. Lukuunottamatta oikeita päämääriä kuten homokulttuurin hegemonisoimisen ja homoliittojen tasavertaisena heteroliittojen kanssa pitämisen vastustaminen mielestäni yleisesti ottaen kansallismielisessä liikkeessä tuhlataan liikaa paukkuja homoaiheeseen. Sinänsähän keskustelu homoseksuaalisuuden “luonnollisuudesta” on melko väsynyt debatti että homoseksuaalien määrän aina oltua vakio, tämä todellakin voidaan nähdä “luonnollisena” ilmiönä – sen kummempaa glorifioimista sen kaipaamatta tietenkään – mutta silti. Kaiken kritiikin toki ansaitsevat homokulttuurin pakkopropagoijat ja vähemmistömädättäjät, mutta noin muuten (enkä viittaa tähän julkaisuun) yleinen aggressiivinen suhtautuminen homoseksuaaleihin yksilöinä on kansallismieliselle liikkeelle loppujen lopuksi miinusmerkkistä ja tarpeetonta toimintaa. Kansan/rodun asian ajamisen, ekologisen ihanteen ja kapitalismin/sionismin vastustamisen tulisi aina pysyä kirkkaasti niinä aiheina joiden intohimoisiksi puoltajiksi radikaalit nationalistit profiloituvat.

    • Kiitokset kommentistasi, Riimumyrsky!

      Lienemme kaikki samaa mieltä siitä, että meidän on priorisoitava yhteiskunnalliset kysymykset ja käytettävä eniten tarmoa niistä tärkeimpiin. Kuten totesit, rotu-, sionismi- ja ekologiakysymykset ovat varmasti tällöin listan huipulla.

      Miksi aggressiivisesta länsimaisesta homokulttuurista sitten kirjoitetaan? Homokysymys on ennen kaikkea kulttuurillinen. Homokulttuuriin liittyy olennaisesti hedonismi, ääriliberalismi, materialismi sekä perheen ja perinteiden halveksunta. Esimerkiksi pride-marssista ja homojen painostusjärjestöistä on tullut eräänlaisia räävittömän liberalismin instituutioita. Tuskin mikään muu ihmisryhmä kuin homoudella politikoivat liberaalit käyttäytyvät yhtä vastenmielisesti julkisuudessa ja näin rappeuttavat pohjoismaisia arvokkaalle ja kunnialliselle käytökselle pohjaavia perinteitä.

      Kun vastustamme sionismia, otamme kantaa eettisen ulkopolitiikan puolesta. Kun vastustamme rodunsekoitusta, otamme kantaa ainutlaatuisten valkoisten perintötekijöidemme säilyttämisen puolesta. Kun vastustamme kapitalismia, otamme kantaa yhteisvastuun ja puhtaan luonnon puolesta. Kun puolestaan vastustamme aggressiivista homokulttuuria, otamme kantaa arvokkaan, perhekeskeisen ja suoraselkäisen pohjoismaisen tapakulttuurin puolesta.

      Kirjoitamme homokysymyksestä siis siksi, että homokulttuuri on aina perustavanlaatuisesti erilaista kuin terve pohjoismainen kulttuuri. Homojen “tasa-arvoliike” on lopulta merkittävä osa länsimaita vaivaavaa arvotautia, joka on tehnyt seksuaalisuudesta rietasta kauppatavaraa. Sen rinnakkaisilmiöitä ovat tietysti radikaali punainen feminismi siinä missä myös prostituutio ja kapitalististen amerikanjuutalaisten ohjaamat seksuaalisesti ylilatautuneet nuorisokomediat. Näiden vaikutus valkoisen nuorison käytökseen ja ajatteluun on huolestuttavan suuri, joten niistä on kirjoitettava.

      • Homokulttuurin edistäminen on vahingollista senkin takia, että HIV on homoilla erittäin yleinen tauti ja sen astronomiset hoitokustannukset kaatuvat yhteiskunnan maksettaviksi.

      • Hyvä kun nostit esille nämä “sitcom”-sarjat eli saippuasarjat sekä romanttiset komediat. Lisäksi Cosmopolitan-lehdet ja muut vastaavat. Näiden vaikutus nuorten naisten käytökseen ja poliittisiin kantoihin on huomattava. Esimerkiksi rodunsekoituspropaganda menee luihin ja ytimiin tunteita herättävän kevyen viihteen kautta.

        • Heitän helvettiin nuo Cosmopolitanit. Ja tämäkin johtunee siitä, että lähes autistisena naisena ole kovin kiinnostunut naistenlehdistä ja harvoin mitään lehteä luen. Lähinnä netistä luen uutisia eri lähteistä. En ole oikein ymmärtänyt kaikkia nenttinaisia (neurologisesti normaaleja) ja olen muutenkin ollut heidän syrjittynä ja pilkattavana.

          Järkytti nähdä mediassa Teen Voguen kannessa otsikko, kuinka nuorille tytöille olisi seksityötä tarjolla. Lehden kohderyhmähän on 13-16-vuotiaat tytöt. Onko moista moskaa vielä Suomessa julkaistu?

          • Tieto on valtaa ja kriittisen ajattelun perusta. Viihdeteollisuus ja “media” tarjoilee lampaille helposti sisäistettävää kepeää höttöä, jonka oheen on piilotettu muutama aivopesun elementti.
            Pienin harppauksin, etenkin nuoriso saadaan uskomaan, että luonnonvastainen on normaalia ja päinvastoin.

          • Nenttinuoriin eli neurologisesti normaaleihin ja miksei myös aikuisiinkin uppoaa kaikenlainen moska helposti, mitä lehdet sanoo. Siihen olen törmännyt, että moni minunlainen ihminen ei helposti taannu lampaaksi ja se näkyy myös lapsuudessakin, lapsi erottuu muista ikätovereista. Näin hyvänä esimerkkinä en ole vieläkään suostunut ottamaan e-pillereitä, vaikka saisin ilmaiseksi. Minä taas pelkään, miten ne muuttaa ihmismielen, aiheuttavat veritulppia ja saastuttavat vesistöä. Minähän sanoisin nuo sanat jopa suoraan lääkärillekin kuten joskus nuorempana sanoin isovanhemmilleni suoraan, etten pidä Juhlapöydän konvehdeista saatuani niitä lahjaksi. Tosin oireiden lievetessä ja siskon puhuvan minulle järkeä, ettei aina voi sanoa kaikkea suoraan.

            Kaikki ei vain minunlaista autistia jaksa aina kuunnella, koska olen välillä “pätemässä” milloin mistäkin. Ja minullahan on tuolloin oikeastikin asiaa. Neurologisesti normaali vetäisi herneen nenään, jos kertoisin e-pillereiden riskit ja siitä olen valistanutkin minua tapaavia miehiä, jotka kehtasi tuputtaa niitä minulle. Sama homma senkin kanssa, kun sanon, että auringon UV-säteet aiheuttaa Ihosyöpää sekä vanhentaa ihoa, joiden takia vältän liiallista auringossa oleilua ja suojaan itseni, ja tästähän tietysti joku itseään auringon alla grillaava vittuuntuu.

          • Aivan sama onko “autistinen” vaiko vain suorapuheinen. Itse pyrin sanomaan, mitä ajattelen ja vähät välitän, jos joku faktoista, tai tosiasioista loukkaantuu. Minusta on riemastuttavaa, jos “vihahuutajia” on enemmän, kuin minä yksin 🙂
            Mitä tulee E-pillereihin, tai muihin hormonitoimintaa järkyttäviin myrkkyihin, niin allekirjoitan ympäristöhaitat ja muut mainitsemasi ja lisään siihen “hedelmättömyyden” Se on jännä, miten lapsettomuus ja lapsettomuushoidot ovat yleistyneet ikäryhmissä, jotka ovat olleet E-pillereiden suurimpia käyttäjäryhmiä.

            Auringon vaarallisuudesta olen erimieltä. Männäaikoina ihmiset niittivät heinää ilman paitaa paahteessa ja polttivat toistuvasti nahkansa. Kuitenkaan ihosyövät eivät olleet yleisiä, eivätkä ole vieläkään vanhoilla “jäärillä” (korkeintaan D-vitamiinitasot kohdillaan)
            Uskon ihosyöpien yleistymisen liittyvän lähinnä aurinkorasvojen käytön yleistymiseen, en niinkään auringon “vaarallisuuteen”

          • Auringon ja aurinkorasvojen osalta väittämäni ovat puhdasta mututietoa, mutta olen fanaattisen varma asiastani 😀

          • Vältän lähinnä markettien aurinkorasvoja ja ostan luonnonkosmetiikkana. Ovat vesistöystävällisiä ja fysikaalinen suoja heijastaa uv-säteet pois imeytymättä iholle. En ole ihmeissäni, jos kemiallisista suojista löytyy ihosyöpää aiheuttavia ainesosia, joista on jopa mediassakin spekuloitu. En ole koskaan ymmärtänyt tätä rusketustrendiä, joka on varsinkin Suomessa in.

            Ja kun miettii, mitä hormoonihäiritsijöitä ja syöpävaarallisia aineita löytyy meidän käyttämistä hygieniatuotteista ja meikeistä, niin taatusti vältän. Luonnonkosmetiikka on ainoa, minkä hyväksyn. Tosin isommatkin jätit kuten eläimillä testaava L’Oréal keksi uuden rahastuskeinon luonnonkosmetiikan käytön lisääntyessä. Minä kyllä pysyn niissä kotimaisissa luonnonkosmetiikkasarjoissa, joita ei taatusti omista mikään isompi yritys. Maksaa mitä maksaa.

      • Voin allekirjoittaa tuon aivan täysin. Perversiohegemoniaa ajavat tahot ansaitsevat kaiken kritiikin ja vastustamisen. Tarkennan sanomaani sillä, että valitettavan usein kansallismielisiksi itseään kutsuvat henkilöt sortuvat alakoulutyyliseen hinttari!-huuteluun homoseksuaalien, sinänsä epäpoliittisten, yksilöiden suhteen. Tämä nimenomaan hämärtää täysin perustellun ja kestävälle filosofiselle pohjalle rakentuvan hedonistisen pinkkikulttuurin kritiikin terävimmän kärjen. Näitä asioita voidaan nimenomaan perustella rauhallisesti ja järkevin argumentein, mutta esim. homoliittokysymyksessä väistämättä asiaa vastustava henkilö on ajettu jo lähtökohtaisesti puolustusasemiin kaiken maailman kognitiivishaasteellisten öykkäreiden takia, jotka ovat luoneet sen käsityksen että homoliittoja ei voi vastustaa muulta pohjalta kuin “ku se ny vaan saatana perkele on sairasta!” tai vastaavalta. Missä ei siinäkään sinänsä mitään moraalisesti katsottuna väärää ole, tunne on tärkeä asia, pelkkä kuiva teoria ei koskaan riitä. Vaan kun lähdetään älyllisen argumentoinnin areenalle niin sen tunteen kyytipojaksi täytyisi nimenomaan löytyä niitä hyvin artikuloituja perusteluja. (Mitä toki Vastarintaliikkeltä löytyy, kritiikkini kohdistuu aivan muualle – “kansallismielisiin” laajemmassa merkityksessä)

        • Breivik oli demariperheen vesa. Häpeävätkö nyt kaikki demarit kollektiivisesti tätä aikaansaannostaan? Jos eivät, niin pitäisikö heidän?

      • Minusta homot voisivat vain elää homoina ihan niin kuin heterot elää heteroina. Ei sitä seksuaalisuutta tarvisi kaikille mainostaa, sehän on jokaisen oma asia. Eli siis homokulttuuri pitäisi lopettaa, mutta silti minusta heillä pitäisi olla mahdollisuus elää omaa elämäänsä ilman että heitä vainottaisiin. Niin kauan kun homot pitävät asian itsellään ja eivätkä mainosta sitä jokaikiselle vastakulkialle niin minusta se on okei. Ja minä jopa tunnen homoja jotka ovat kovin kansallismielisiä ja liikkeen aktiivisia jäseniä.

        Eli ei mainosta homoudesta, koska se voi yllyttää myös muita “tuntemaan itsensä” homoksi.

        • Anteeksi muuten siitä että minä kommentoin näin vanhaa juttua, mutta lueskelen aina välillä vanhempaa tavaraa. Ja tämän halusin voin sanoa.

        • Voisihan se niinkin olla, tunnen myös homoja jotka eivät halua olla homoja, vaan naivat vastakkaisen sukupuolen ja perustavat perheen. Saattaa kuulostaa hämmentävältä, mutta mielestäni näin olisi ehkä parhain. Ja jos homoja ei mainostettaisi lainkaan, eivätkä he pääsisi lapsiin käsiksi, niin uskoisinpa että homous saattaisi kuihtua meilkeinpä olemattomiin. Olen kyllä sitä mieltä että ihan parhain keskusteluin tästä voidaan käydä, eikä tarvitse verta kerjätä kenestäkään homosta.

  4. Niinpä tietysti. Tässä Assasins’ Creed Odyssey -pelissä oikein korostettiin tätä valheellista käsitystä Kreikan väitetystä sodomiittikulttuurista… ja kaikki varmaan jo tietävät, ketkä näitä valheita alunperin levittivät ja levittävät yhä. Kuvottaa katsella töihin mennessä rappiosateenkaarilippuja ympäri pääkaupunkiamme, yhä useampi firma ja organisaatio pakotetaan painostamalla tuohon mukaan. Nyt kohteena on Suomen puolustusvoimat… tämä sairas kulttuuri tullaan polttamaan maan tasalle jonain kauniina päivänä.

    • Ja minä pysyn vielä vanhoissa PS1-, NES-, SNES- ja Sega Mega Drive-peleissä 😀 Kaikesta huolimatta, että olen vielä 24-vuotias. Tetris on ainakin loistava, sitä on mukava pelata yksinään ja vaatii niin keskittymistä yhteen asiaan eli palikoiden kokoamiseen oikeaan paikkaan. Niistä ei taatusti löydä mitään mädätystä, tai ei ainakaan suurissa määrin.

  5. Hiton hyvä juttu. Tämän kun saisi jotenkin tuonne valtamedian pridelobbausällötyksen viereen, etusivulle ja lööppeihin. Mutta kun “sananvapaus”…

Comments are closed.