Koti Aktivismiraportit Eräretki Seitsemisen kansallispuistossa

Eräretki Seitsemisen kansallispuistossa

6.4 – 8.4.2012 Pirkanmaan aktivistiryhmä järjesti pääsiäisenä liikkeen aktivisteille retkeilyn Seitsemisen kansallispuistoon. Ryhmä kokoontui torstai-illaksi Tampereen alueelle, missä käytiin vielä illan aikana nopeasti aikataulua läpi. Erityisen mieluisaa oli huomata, että paikan päälle saatiin myös Oulusta innokas aktivisti paikalle, vaikka välimatka on pitkä.

Aikaisin perjantaiaamusta suuntasi ryhmä matkansa kohti Seitsemisen kansallispuistoa. Aamu ei näyttänyt kovinkaan lupaavaa säätä, vaan lunta satoi taivaan täydeltä. Pirkanmaalla oli aikaisemmin maanantaina (2.4.) ollut isompi myräkkä, jolloin lunta oli satanut keskimäärin 20 cm. Tätä vasten oli siis odotettavasti talvinen keli, eikä niinkään keväinen kuten alkuperäisesti oli oletettu vuodenaikaan nähden.

Ryhmä saapui hieman klo 9:n jälkeen perille. Lumisadekin oli onneksi juuri loppunut ja ryhmäläiset pääsivät, vaikka ei aivan auringonpaisteessa mutta kuitenkin kelpo säässä, varustautumaan retkelle luontoon. Mukaan oli otettu myös puolijoukkueteltta ja kamiina leiriytymistä varten. Pirkanmaan aktivistit olivat ottaneet vapauden täydentää kuormaan 10 litran vesikanisterin ja puuklapeja, jotta ryhmällä olisi ylimääräistä kannettavaa mukanaan. Ensimmäinen tehtävä olikin suunnitella kuorman tekeminen niin, että jokainen tulisi auttamaan ryhmää sen kuljettamisessa.

Muutaman kilometrin jälkeen pidettiin ensimmäinen levähdystauko, jolloin tehtiin varusteille tarkastus ja paranneltiin kuormaa. Kelikin alkoi suosia matkalaisia pikkuhiljaa ja aurinko saatiin vihdoin viimein esiin. Loppuajan sää pysyikin kauniina, eikä se matkan tekemistä ajatellen olisi voinut olla yhtään hienompi. Lumimäärä metsässä oli vielä runsas, mutta kerihanget pitivät mukavasti ja matka taittui iltapäivään saakka joutuisasti. Iltapäivästä hanki pehmeni aavistuksen, ja matkaaja sai huomata tämän aina silloin tällöin jalan upotessa reittä myöten hankeen.

Päivän päätteeksi saavuttiin ensimmäiselle leiripaikalle, jolla tehtiin ensimmäiseksi nuotio. Osa ryhmästä kävi pystyttämään telttaa, toisten tehdessä ruokaa ja puita niin nuotiota kuin kamiinaa varten. Oli erittäin iloista huomata, että kaikki toimivat oma-aloitteisesti ja aktiivisesti yhteisen hyvän vuoksi.  Leiripaikalla kävi jokunen myös uimassa, vaikka keli ja vesi eivät olleet vielä aivan lämpimimmästä päästä. Illalla pidettiin vielä teoriaosuus ensiavusta, josta käytiin läpi Triage-hoitomallia. Triage-sana tulee ranskan kielen sanasta trier (’valita’, ’luokittaa’). Tarkoituksena on arvioida hoidon kiireellisyyden tarve ja jakaa potilaat tämän perusteella eri luokkiin, joissa kiireelliset tapaukset hoidetaan ensisijassa vähemmän kiireellisten odottaessa sen aikaa. Mallia käytetään yleisemmin sodissa ja suuronnettomuuksissa. Aiheesta voi lukea
kattavammin myös Internetistä. Lopuksi ryhmälle jaettiin kipinävuorot, minkä jälkeen käytiin yöpuulle.

Lauantaiaamu käynnistyi klo 6.00 aamupalaa tehden. Aktivistit purkivat teltan ja pakkasivat varusteensa, minkä jälkeen matka jatkui seuraavalle etapille. Matkaa taitettiin taas loistavassa kelissä luontoa ihaillen ja välillä juomataukoja pitäen. Keskipäivän tietämillä ryhmä saapui toiselle leiripaikalle, jolla pystytettiin teltta ja haukattiin nopeasti evästä ennen päivän rastia.

Aktivisteista muodostettiin kaksi ryhmää, joiden tehtävänä oli etsiä karttaan merkityt geokätköt ja toimittaa niihin liikkeen materiaalia seuraaville suunnistajille. Geokätköily on suunnistuksen ja aarteenetsinnän yhdistetty muoto. Karttaan on merkitty piste, josta kätkö löytyy, ja lisäksi kätkölle on vihje, joka auttaa paikantamaan sen paikanpäällä. Ryhmien saapuessa rasteiltaan julistettiin päivän voittajaryhmä.

Seuraavana aamuna herättiin taas klo 6.00. Aamupalan ja toimien jälkeen purettiin teltta, pakattiin varusteet ja valmistauduttiin lähtöön takaisin autoille. Aktivistiryhmä poikkesi vielä Seitsemisen kansallispuiston leirikeskuksessa. Lopuksi sanoimme hyvästit, ja kaikki suuntasivat matkansa kohti kotia – uupuneina, mutta silti täynnä uutta energiaa.

Yhteenvetona voimme todeta, että reissu oli erittäin onnistunut ja kaikkien mieli oli korkealla koko matkan ajan. Sää suosi meitä ja retken aikana saatiin testattua niin varusteiden toimivuuksia kuin myös ravitsemuksellisia seikkoja seuraavia retkiä silmällä pitäen.

Pirkanmaan ryhmä kiittää kaikkia osallistuneita aktivistitovereitaan mahtavasta viikonlopusta!

6 KOMMENTIT

1. Todella hienoa toimintaa! Artikkeli oli myös hienosti kirjoitettu sekä kuvat mitä mainioimpia. Tällaista toivoisi lukevan lisää! Iso peukku ja vielä suurempi kunnioitus tapahtumaan osallistujille!

2. Hieno on ollut keli pääsiäisenä. Reippaan näköistä meininkiä. Pitäkää lippu korkealla!

3. Retki oli upea ja keväinen talvisää oli mitä hienoin!
    Kiitos kaikille osallistujille, ryhmyillään taas 😉

4. Reipasta ja tervehenkistä eräretkeilyä! Näyttäviä kuvia! Aurinkoiset kevätkelit ovat suosineet myös sissitoimintaa täällä idässä.

5. Mielenkiintoinen retki näytti olevan! Tuo Seitseminen onkin aivan tässä lähellä kun Parkanossa asun.