Koti Artikkelit Lisää moraalia, vähemmän moralisointia

Lisää moraalia, vähemmän moralisointia

21

27. tammikuuta 1934 kansallissosialistisen Saksan kansanvalistus- ja propagandaministeri Joseph Goebbels julkaisi Völkischer Beobachter -lehdessä artikkelin “Lisää moraalia, vähemmän moralisointia”.

Artikkelissa nostettiin esiin muun muassa tapaus, jossa eräs saksalaisessa kaupungissa hiljattain nimitetty virkamies kielsi saippuaa myyvää yritystä levittämästä julisteita, joissa kaunis nainen mainosti heidän tuotteitaan.

Goebbelsin mielestä tämä oli ylireagointia. Hänen mukaansa kansallissosialistisen liikkeen, joka oli vasta päässyt valtaan Saksassa, tulisi varoa muuttumasta takaperoiseksi, tosikkomaiseksi ja ilonpilaajaksi. Seuraavassa artikkelin käännös:

Kaikissa vallankumouksissa on vikansa, jopa meidän. Tämä ei sinänsä ole mikään suuri ongelma, koska nämä puutteet yleensä katoavat itsestään tai ajan kuluessa. Tärkeää on, että ne, joilla on johtava asema, pitävät silmänsä auki ja etteivät he yleisön nykyisten mielipiteiden pelosta vaikene. Päivänselvää tietenkin on, että kokonaisvaltainen historiallinen vallankumous mukanaan tuomien valtavien etujen lisäksi nostaa pinnalle myös aiemmin tuntemattomia ongelmia.

Virheet ovat kuitenkin vaarallisia, jos niiden annetaan kasvaa, sillä ajan kuluessa ne alkavat hidastaa ja tukehduttaa vallankumouksen orgaanista ja terveellistä kehitystä. Tänä päivänä on siis aika paljastaa kokonaan osa sitä hölynpölyä, joka on seurannut kansallissosialistista vallankumousta Saksassa ja on tarkasteltava näitä puutteita armottomasti.

Se, mikä tekee tästä entistäkin tärkeämpää, on että tällainen hölynpöly tulee ajan saatossa asteittain turmelemaan vallankumouksemme suunnan ja luonnon, mikä jättäisi tuleville sukupolville vallankumouksesta ja sen tavoitteista sellaisen kuvan, joka ei millään tavalla vastaa meidän kansallissosialistisia näkemyksiämme ja arvojamme.

Tietenkin on tarpeen säännellä poliittisesti moraalikysymyksiä, jotka ovat tärkeitä kansakuntamme elämälle. On kuitenkin myös hölynpölyn levittämistä, mikäli aiotaan ylittää se, mikä on tarpeen ja luodaan koodi puhtaasti yksilöiden henkilökohtaiselle käyttäytymiselle. Tällainen johtaa lopulta eräänlaiseen moralismiin, joka on kaikkea muuta kuin kansallissosialistinen.

Jotkut henkilöt, joiden elämä on jo joko takana tai joilla ei ole oikeutta elämään edessään, saarnaavat moralismia vallankumouksemme nimessä. Tällä moralismilla ei usein ole mitään yhteistä todellisen moraalin kanssa. Se puhuu sellaisen etiikan puolesta, joka saattaa olla sopivaa nunnaluostarille mutta joka ei kuulu nykyaikaiseen kulttuuriyhteiskuntaamme.

Esimerkiksi: Eräässä suuressa kaupungissa Keski-Saksassa esitettiin erään saippuayhtiön mainosjulistetta, jossa nuori ja viehättävä nainen piti saippuapakettia käsissään. Moraalisaarnaaja, jolla valitettavasti oli valta määritellä mainoksen kohtalo, kielsi mainoksen perustellen päätöksensä sillä, että mainos loukkasi ihmisten moraalisia tunteita. Näin oli, koska julisteen nainen piteli saippuaa kohdassa, “jota moraalisista syistä ei voi kuvata tarkemmin”.

Missä moraali on tässä? Siinä, että henkilö, joka kieltää mainoksen, olettaa että toiset jakavat hänen likaiset fantasiansa, vai siinä, että kansalaiset ja kansallissosialistinen liike ovat tuohtuneita ja vastustavat tätä naurettavaa päätöstä?

Kun me tutkimme tapausta, huomasimme, että tämä hämmästyttävä kansalainen löysi vetovoiman kansallissosialismiin kolme kuukautta sen jälkeen kun otimme vallan, mutta se ei kuitenkaan estänyt häntä laatimasta kieltoa kansallissosialismin nimessä.

Asiat ovat menneet niin pitkälle, että tämä moralistien ryhmä on myös alkanut loukata ihmisten yksityisyyttä. Heistä olisi hyvä perustaa puhtauskomissioita kaupunkeihin ja kyliin, jotka pitäisivät silmällä Müllerin ja Schulzen rakkauselämää. He eivät kuitenkaan haluaisi mennä niin pitkälle kuin kieltää suuteleminen kokonaan, kuten tunnetuissa oopperoissa tehdään, sillä ne ovat liian suosittuja ajanvietteitä. Jos he kuitenkin saisivat päättää, he tekisivät kansallissosialistisesta Saksasta napinan ja valittamisen joutomaan, paikan, jossa ilmiantaminen, vakoilu ja kiristys olisivat asialistan kärjessä.

Nämä moralistit myös kääntyvät kaikkein useimmin valtion puoleen esittääkseen pyyntönsä kieltää elokuva, teatteri tai ooppera, koska tanssijat, tähdet ym. heidän mukaansa ovat vaaraksi yleiselle säädyllisyydelle. Jos antaisimme periksi heidän vaatimuksilleen, näkisimme valkokankailla tai lavoilla vain iäkkäitä tätejä ja setiä. Teatterimme olisivat tyhjiä, koska ihmiset eivät menisi katsomaan samoja ihmisiä, joita he näkevät kirkossa tai vanhainkodeissa.

Suojelkaamme itseämme näiltä tekopyhiltä olennoilta, joilla ei ole aitoa ja vahvaa elämänkatsomusta ja jotka eivät saarnaa minkään rehellisen moraalin puolesta. Todellisuudessa nämä ihmiset ovat elämän häviäjiä, jotka protestoivat elämää itseään vastaan. Iankaikkinen elämä ja sen lait eivät tule väistymään heidän vuokseen, mutta nämä ihmiset yrittävät piiloutua halveksuvan tekopyhyyden ja epärehellisen siveellisyyden taakse.

He ajattelevat, että saksalaisen naisen ei pitäisi mennä yksin ulos, että hän ei saisi istua yksinään ravintolassa tai mennä ulos kävelylle miehen kanssa – ei edes SA-miehen kanssa – ilman “esiliinaa” (seuraajaa). Hän ei myöskään saisi tupakoida, juoda tai kaunistautua. Lyhyesti sanottuna, hänen tulee tehdä kaikkensa, jotta hän ei herättäisi miesten pahantahtoista kiinnostusta. Näin moraalikääpiöt haluavat saksalaisen naisen käyttäytyvän. Ja voi sitä naisparkaa, joka rikkoo näitä lakeja.

Eikö näillä moraalisaarnaajilla ole mitään käsitystä siitä, kuinka he tuomitsevat ja demoralisoivat miljoonia saksalaisia naisia saarnoillansa – naisia, jotka rohkeasti ja rehellisin keinoin täyttävät velvollisuutensa töissä ja elämässä, naisia, jotka ovat hyviä kumppaneita miehilleen ja uhrautuvia äitejä lapsilleen?

Eivätkö he ymmärrä, että he ovat häpeäksi kansallissosialismille ympäri maailmaa ja että he ovat 30 vuotta jäljessä? Eivätkö he ymmärrä, että meidän on pakko ottaa heidät käsittelyyn nyt, kun he alkavat olla ärsyttäviä? On hyviä ja huonoja naisia, kunnollisia ja vähemmän kunnollisia naisia. Se puuteroivatko he nenäänsä tai eivät, ei ole merkki, joka millään tavalla paljastaisi heidän sisäisen arvonsa. Naisten ei myöskään tule tuntea itseään torjutuiksi ja hylkiöiksi siksi, että he silloin tällöin polttavat tupakan kotona tai julkisella paikalla.

Joka tapauksessa näillä moraalipoliiseilla ei ole oikeutta tuomita naisia, riippumatta siitä, ovatko moralistit todella naistenvihaajia tai haluavatko he todellisten miesten tavoin naisille rentoutumista, onnea ja kotirauhaa – koska heidän ylemmyytensä varmistaisi, etteivät naiset sitä saisi.

He luulevat, että kansallissosialismi tarkoittaa sitä, ettei ihminen saa nauttia elämästä vaan hänen tulee keskittyä vain olemassaolon tummiin puoliin. Pessimismi ja epäily ovat ihmisen parhaita tiennäyttäjiä täällä murheen ja kärsimyksen maailmassa. Todellisella kansallissosialistilla ei ole mitään syytä puolustaa näitä surkeita olentoja. Primitiivisyys ja kaiken mielihyvän hylkääminen ovat ominaista näille ihmisille. Jos sinulla on puhdas ja likainen kauluspaita, panet päällesi sen likaisen osoittaaksesi vihaa porvarillisia arvoja kohtaan. Mies, jolla on hyvä ja huono puku, valitsee huonon varsinkin juhliin yllättääkseen ja näyttääkseen maailmalle, kuinka vallankumouksellinen hänen asenteensa on. Hän ei pidä ilosta ja naurusta – ihmisillä ei pitäisi olla mitään, mille nauraa.

Elämmekö pietistiyhteiskunnassa vai elämään kannustavalla kansallissosialistisella aikakaudella?

Kukaan ei voi syyttää meitä kansallissosialisteja siitä, että haluaisimme elää liiallisen ylellistä elämää. Führer itse ja monet hänen tovereistaan eivät tupakoi, juo tai nauti yltäkylläisestä elämästä. Kuitenkin niitä, jotka haluavat viedä 60 miljoonalta saksalaiselta kaiken ilon ja kaiken optimismin, tulisi halveksua, silloinkin, jos jätettäisiin huomioimatta jopa se, kuinka heidän ymmärtämätön halunsa ajaisi lukemattomia kansantovereita köyhyyteen ja kurjuuteen.

Kaikki kielletyt toiminnot luovat enemmän työttömiä. Jos kukaan ei voi ajaa autoa, on autotehtaat ajettava alas. Jos kukaan ei pue päälleen uusia pukuja, ei kutojalla tai räätälillä kummallakaan ole mitään tekemistä, Jos kukaan ei mene enää elokuviin tai teatteriin, tulee sadoista tuhansista alan työntekijöistä työttömiä ja rasitteita hyvinvoinnille.

Mikäli kansalta otetaan ilo, tarkoittaa se sitä, että siitä tulee huonokuntoista selviytymään taistelusta päivittäisen leipänsä eteen. Hän, joka tekee näin, tekee synnin jälleenrakennustöitämme vastaan ja häpäisee kansallissosialistisen valtion koko maailman silmissä. Tuloksena olisi julma julkisen elämän lamaantuminen. Emme hyväksy sitä.

Emme halua kieltää nautintoja, vaan päinvastaisesti haluamme, että mahdollisimman monilla on mahdollisuus osallistua niihin. Siksi olemme kannustaneet ihmisiä käymään teatterissa ja sen vuoksi annamme työntekijöille mahdollisuuden pukeutua hyvin juhlatilaisuuksiin. Tätä kutsumme nimellä “Kraft durch Freude” – voimaa ilon kautta. Siksi emme halua tietää näistä tekopyhistä säädyllisyyden puolestapuhujista. Emme anna kunnollisten, kovaa työtä tekevien ihmisten – jotka tarvitsevat rentoutusta heidän kovasta päivittäisestä työstään – elämää vahvistavien nautintojen tuhoutua näiden ikuisten lainvääntäjien pedanttisuudessa.

Tarvitsemme enemmän elämää vahvistavia nautintoja ja vähemmän valittamista. Lisää moraalia mutta vähemmän moralismia!

 

Joseph Goebbels

21 KOMMENTIT

  1. Goebbelsin kirjoitus on niin täynnä asiaa kun vaan olla voi. Meidän kansallissosialistienkin joukossa on monta tiukkapipoa jotka unohtavat sen mitä ideologia edustaa. Ei sitä, että palataan johonkin synkkyyteen jossa kukaan ei saa pitää hauskaa tai olla välillä vaikkapa humalassa. Juhlia saa, ja kauneutta ihailla kunhan se ei lähde lapasesta kuten se on nykypäivänä tehnyt.

  2. Hyvä kirjoitus, täyttä asiaa! Kyllä elämässä pitää olla nautintoja. 🙂

  3. Ja mitähän olisivat tehneet hänelle ja perheelleen nämä kaiken hyvän ja kauniin edustajat joita myös puna-armeijalaisiksi kutsutaan?

    Sinä olet selkeästi omaksunut virallisen totuuden kaikkine nyansseineen etkä todennäköisesti ole edes lukenut koko artikkelia. Se on niin totta kuin olla ja voi sekä soveltuu hienosti nykypäiväänkin.

    Lue se ensin ja kerro sitten onko se täyttä tooraa ja wanhaa testamenttia vai voisiko siinä piillä kenties joku totuuden siemen.

  4. Goebbelsin perheen kohtalo Saksan miehityksen jälkeen olisi ollut niin karu, että itsemurhan tekeminen oli siinä tilassa inhimillisempi vaihtoehto.

  5. Hän oli Sankari, ja vaimonsa Magdan kanssa he olivat Suurimartyyrit. Suurin kuviteltavissa oleva vanhempien uhraus – on omien viattomien lasten surmaaminen ja täten pelastaminen kiduttamiselta kuoliaaksi. Ja Josef ja Magda joutuivat tähän kauheaan tilanteeseen ja toimivat kuin humaanisimmat Ihmiset mitä löytyy ihmiskunnan Historiasta.

    Se on pelkkä fakta, että Judeokommunistit kiduttavat vankejaan kauhealla tavalla, ja johtopäätös on yksiselitteinen: ei saa antautua juutalaisille ja punaisille elävänä. Kuolema oman käden kautta on paljon parempi vaihtoehto kuin oleminen kidutettavana kuoliaaksi kommunistisessa vankeudessa.

    Ikuinen kunnia Josef ja Magda Goebbelsille!

      • Oletko Erkki hyvä ikinä tutustunut siihen mitä suuresti kunnioitettu puna-armeija teki Saksan siviileille sen maaperälle päästyään? Ikään ja sukupuoleen katsomatta?

    • Jos taisteluun on mukaan lähtenyt, niin parempi taistella selkäsuorana loppuun asti. Kyllä siellä Berliinissä 1945 olisi tarvetta ollut sotamiehille ja bunkkerissa aseita.

      Itsemurha = Pelkurin ratkaisu.

  6. Tämä kirjoitus osoittaa miten terve naiskäsitys kansallissosialisteilla oli ja on edelleen. Nykynaisten pakottaminen ulos feminiinisyydestä ja ajaminen ääriliberaaliuden nimissä täysin biologian sa vastaiseen käytökseen on yhtä ahdasmielistä kuin puritanistinen naisen siveyden valvonta.

    • Biologinen maailmankatsomus kansallissosialismissa on ajaton ilmiö joka kestää läpi vuosikymmenien ja -satojen. Goebbelsin kirjoitus on aiheeltaan ja ohjeiltaan ajankohtainen yhä edelleen.

  7. Nyt foliohattu päähän ennen kuin jatkat lukemista.

    Youtubeen on ilmestynyt video, jolla henkilö, Diego Aviles, kertoo löytäneensä rinnakkaisuniversumin kautta tulevaisuudesta tähän päivään tulleen kolikon. Hän kertoo olevansa aivan äimän käkenä löytönsä johdosta.

    https://www.youtube.com/embed/pyrTQ8sA88U

    Kolikossa on Natsi-puolueen symboli ja sanat “Nueva Alemania”, “Uusi Saksa”.

    Kolikon kääntöpuolella on teksti “Alles in einer nation” ja vuosiluku 2039.

    Tapahtumasta kertoo DailyStar, joka on tunnettu huu-haa jutuista.
    http://www.dailystar.co.uk/news/weird-news/695786/Nazi-coin-found-future-sparks-parallel-universe-WW3-Antarctica-video

    Uutinen ja kuva kolikosta myös SputnikNews’issä
    sputniknews.com/viral/201804141063565660-coin-youtube-nazi-party-universe/
    Kuva
    cdn3.img.sputniknews.com/images/106356/36/1063563664.jpg

  8. Sensuuri iski taas. Uusnatsistinen kansallissosialisminne on valhetta.

    • Jos minä menen paatoksella julistamaan Aatetta jonnekin uskovaisfoorumille niin mitä luulet minun viesteilleni siellä tapahtuvan?

Comments are closed.