Koti Aktivismiraportit Aktivismipäivillä Ruotsissa

Aktivismipäivillä Ruotsissa

27.–29.4.2012 järjestettiin Ruotsissa aktivistipäivät. Pirkanmaan aktivistit matkasivat paikan päälle tapaamaan tovereitaan ja tutustumaan heidän toimintaansa tarkemmin.

Perjantaina 27.4. suunnattiin aikaisin aamuyöllä auton nokka kohti Turkua, missä siirryimme laivaan ja aloitimme meren ylityksen laivalla. Matkamme sivujuonteena jäi laiva meidän kaikkien mieleen pysyvästi. Laivan kyljet oli sutattu alkeellisilla kuvilla eläimistä, joiden joukossa vilisi sekä pingviinejä, seeproja kuin kirahvejakin. Taiteellisuutta raapustuksista oli erittäin vaikea löytää, mutta tämä on tainnut olla jo selvillä “taiteilijalla” ennen töhrimistä.

Taiteellisuutta parhaimmillaan

Ruotsalaisten päiville oli varattu puhe myös suomalaisille, joten laivalla kävimme vielä kertaalleen esityksen läpi. Laiva saapui illasta Tukholmaan, missä ruotsalaiset toverit olivat meitä vastassa. Seurasi nopea esittäytyminen ja tämän jälkeen alkoi matka kohti juhlapaikkaa. Monen mutkan ja kilometrin jälkeen saavuimme lopulta paikan päälle, jonne oli jo kokoontunut iso joukko muualta Ruotsista saapuneita tovereita. Esittäydyimme ja jäimme odottamaan, mitä tuleman pitää.

Kaunista iltamaisemaa Ruotsista

Ruotsalaiset toimivat erittäin organisoidusti, ja jokainen tiesi oman paikkansa ja vastuunsa. Osan tehdessä alkuvalmisteluja lauantain tapahtumaa varten tekivät toiset iltapalaa matkalaisille. Söimme iltapalan ja vaihdoimme kuulumisia ruotsalaisten tovereidemme kanssa, minkä jälkeen painuimme yöpuulle.

Nukkumispaikkojen rakentelua

Lauantai starttasi kahdeksalta varusteiden pakkaamisella ja tilan järjestämisellä tapahtumaa varten. Tämän jälkeen syötiin aamupala, ja pienen tauon jälkeen itse ohjelma käynnistyi.

Avauksen teki Pär Sjögren tervetulopuheella ja alustuksella aktivistipäivän agendasta. Heti tämän jälkeen tuli Vastarintaliikkeen johtajan Klas Lundin puhe. Aktivistipäivien teemana oli propaganda ja kommunikaatio. Aluksi Klas selvensi sanaa propaganda, joka tulee latinalaisesta sanasta propagare, joka tarkoittaa suomeksi ‘laajentaa’, ‘jakaa’. Hän kertoi, että propagandaa on kaikki tieto, jonka tarkoituksena on vaikuttaa ihmisiin. Propaganda voi olla positiivista tai negatiivista. Positiivista propagandaa on esimerkiksi tiedonlevitys, jonka tarkoituksena on saada lopettamaan alkoholin käyttö. Negatiivista propagandaa on esimerkiksi jonkin kansanryhmän alistaminen. Moni kärsii siitä, että media jakaa vääristettyä tai väärää propagandaa. Klas kuvasi osuvasti nykytilannetta seuraavasti: “Olemme poliittisen propagandataistelukentän ulkopuolella. Suurin ero propagandasodassa on se, että vihollisemme käyttävät valheita, me emme. Meidän on taisteltava vastaan yhtä kovasti kuin vihollisemme taistelevat. Vihollisemme antaa valheellisesti ymmärtää, että olisimme uhka eloonjäämiselle. Valheet ohjaavat vihollisiemme toimintaa. Me käytämme totuutta.” Klasin puheen jälkeen kuunneltiin esityksiä eri alueiden tilanteesta ja ajankohtaisista asioista.

Pär Sjögren avaamassa aktivismipäivät
  Liikkeen johtaja Klas Lund pitämässä puhetta

Tämän jälkeen oli vuorossa meidän esityksemme. Esityksen jälkeen oli ilo huomata, että moni tuli kehumaan esitystä, ja että he halusivat vielä vaihtaa ajatuksia esityksestä. Tämän jälkeen oli ruokailun vuoro. Kaikki ruoat valmisti Ruotsin vastarintaliikkeen oma kokki, ja on sanottava, että ruoka oli erittäin maukasta.

Suomen esitys parhaillaan menossa

Ruoan päälle oli tauko, jonka jälkeen jatkettiin vielä Simon Lundbergin puheella. Hän kertoi henkilöiden elämän muuttumisesta, kun he liittyvät aktivisteiksi – kuinka aktivismi vie arjesta aikaa, ja kuinka perhe ja ystävät saattavat pelästyä ja kaikota. Toimia voi joutua ilman palkkiota tai kunniaa ja usein suurien massojen edessä. Lisäksi kavereiden puolustamisessa voi joutua tappeluihin. Simon esitti kysymyksen, miksi kukaan tekisi tätä vapaaehtoisesti? Voisi ajatella, että vastuuntunto tai kunnia ajavat tähän. Kyse on kuitenkin ennemminkin henkilön sisimmästä ja historiallisesta taustasta. Simonin puheen jälkeen jatkoimme tutustumalla Ruotsin vastarintaliikkeen uusiin verkkosivuihin. Tässä kohtaa ei paljasteta sen enempää vaan todetaan, että niistä jäi erittäin vakuuttunut mieli ja että odotamme innolla niiden julkaisemista.

Simon Lindberg pitämässä puhetta

Loppuilta menikin sitten jo hieman rennommissa tunnelmissa. Pidettiin tietovisaa, jutusteltiin ja totta kai syötiin maittava iltapala. Keskiyöllä talo alkoi taasen hiljentyä, ja kävimme nukkumaan.

Sunnuntaiaamusta heräsimme ja jo rutiininomaisesti puimme päälle ja keräsimme varusteet kasaan. Söimme aamupalan, jälleen kerran maittavan sellaisen, minkä jälkeen alkoivat viimeisen päivän esitykset. Tällä kohtaa meille tuli ainutkertainen tilaisuus keskustella liikkeen johtajan Klas Lundin kanssa. Menimme ulkosalle aurinkoiseen kevätilmaan ja jutustelimme asioista laidasta laitaan. Keskustelu oli erittäin antoisa, ja oli erittäin hienoa saada tutustua Klasiin henkilökohtaisemmin.

Samanaikaisesti piti Pär Öberg esitelmää sosiaalisesta mediasta ja foorumeista. Pär kertoi muun muassa Facebookin taustoista ja sen perustajista, jotka olivat molemmat juutalaisnuoria – Mark Zuckerberg ja Dustin Moskovitz. Facebookilla on yhteyksiä CIA ja DARPA -järjestöihin. Sen toiminta perustuu siihen, että se käy läpi käyttäjän tietokonetta kerätäkseen tietoa. Facebookia on käytetty poliisitutkimusten avustamisessakin. Se on myös tärkeä alusta “kansalliselle” vallankumoukselle. Pär totesi, että se on super-kapitalistinen järjestelmä. Facebook-toiminta on laajenemassa siten, että Ruotsin Luleån kaupunkiin on tulossa 84 000 m2:n  konesali vain Facebook-palvelimien käyttöön. Kyseinen laitos on nyt rakenteilla ja se tulee viemään vuoden aikana yhtä paljon energiaa kuin 16 000 omakotitalon lämmittäminen vuoden aikana.

Lopulta matkamme tuli tien päähän, ja oli todettava lähdön takaisin kohti Suomea olevan edessä. Nautimme vielä kerran maittavan lounaan, jonka jälkeen hyvästelimme ruotsalaiset toverimme ja pakkasimme tavarat matkaa varten. Päästyämme laivalle kertasimme vielä onnistuneen retkemme antia ja totesimme, kuinka meidän on ehdottomasti tehtävä vierailuja myös jatkossa.

Paikalliset turnajaiset käynnissä

Pirkanmaan aktivistit kiittävät ruotsalaisia tovereitaan loisteliaasta viikonlopusta!